Vakuutusyhtiön somepäällikkö ei pelkästään selaile meemejä Instagramissa

torstaina 18.10.2018

On heinäkuinen tiistaiaamu. Olet käymässä läpi kolmannen kvartaalin tulosjulkistusta, kun sivusilmällä huomaat, että vieressä istuva uusi työkaverisi selailee Instagramin ja Twitterin fiidejä nauraa höröttäen. Muistat, että toimistoon oli juuri palkattu somevastaava, jottei yritys tipu kehityksen kelkasta. ”Mihin persettiin vakuutusyhtiö tarvitsee somevastaavaa? Kyllä minullekin voisi maksaa palkkaa somettamisesta, teenhän sitä jo nyt kun pomo ei katso!”, mutiset itseksesi.

Yleinen mielikuva sosiaalisen median ammattilaisista on edellisen kaltainen. Todellisten sosiaalisen median ammattilaisten somettaminen eroaa kuitenkin siitä arkipäiväisestä, joka täyttää vessataukomme tai työmatkamme. Kanavilla päivystäminen on kyllä tärkeä osa someammattilaisen työtä, mutta siihen liittyy paljon muutakin.

LähiTapiolassa sosiaalisen median päällikkönä työskentelevä Jari Viljemaa on päätynyt nykyiseen tehtävään teleoperaattoreiden asiakaspalvelutehtävien kautta. Vakuutusalalle Viljemaa päätyi syksyllä 2017 sosiaalisen median avulla. Hän sai kaveriltaan Twitterissä yksityisviestin, jossa häntä kannustettiin hakemaan sosiaalisen median päälliköksi LähiTapiolaan. Sosiaalisen median päällikön tehtävät ovat olleet Viljemaan mielestä mielenkiintoisia ja monipuolisia.

”Tehtäviini kuuluu sisältöjen koordinointi kaikissa LähiTapiolan sosiaalisen median kanavissa. Meillä on pelkästään Facebookissa kymmeniä eri sivuja. Facebookin lisäksi olemme ryhmätasolla LinkedInissä, Twitterissä ja Instagramissa. Näiden lisäksi löytyy muutamia alueyhtiöidemme ylläpitämiä omia paikallisia Twitter- ja Instagram-yritystilejä. Vastaan myös sisällöntuottajiemme kouluttamisesta: kaikilla sivuillamme on oma vastaava, joten olen päässyt koordinoimaan suurta joukkoa. Viimeisin kevät on kulunut pitkälti sisällönjulkaisun toimivuuden takaamisen ja henkilöstön sosiaalisen median käytön aktivoinnin parissa. En todellakaan selaile päivät pitkät meemejä Instagramissa.”

"Vakuutustuotteet eivät ole asiakkaille suklaata"

Viljemaan mukaan vakuutusyhtiöille on tärkeää olla siellä missä asiakkaatkin.

”Sanon aina, että vakuutustuotteet eivät ole asiakkaillemme suklaata. Vakuutustuotteet ovat välillä sellaisia, että asiakkaat eivät pakosti aina tiedä, mitä heidän pitäisi hankkia. Sosiaalinen media tarjoaa meille oivan välineen välittää tietoa palveluista asiakkaillemme, potentiaalisille asiakkaillemme, medialle, ihan jokaiselle”

Sosiaalisen median merkitys korostuu markkinoilla, joilla kilpailu kiristyy jatkuvasti. ”Paistaisimme poissaolollamme, jos emme olisi sosiaalisen median kanavissa saatavilla. Some on tärkeä kanava mielikuvien rakentamiseen. Kerromme sosiaalisessa mediassa ratkaisuista asiakkaiden ongelmiin sen sijaan, että tekisimme ostamaan painostavaa markkinointia. Tällä tavoin luomme myös positiivista kuvaa LähiTapiolasta elämänturvayhtiönä, joka haluaa olla ihmisiä auttamassa”, Viljemaa kertoo.

Sosiaalisen median etuna on myös se, että kanavat tarjoavat tarkkoja työkaluja viestinnän kohdentamiseen. LähiTapiolassa on tähdätty tarjoamaan ihmisten erilaisiin kiinnostuksenkohteisiin vastaavaa sisältöä. “Olemme esimerkiksi alkaneet tehdä Kysy Hannulta -sarjaa, jossa ekonomistimme antaa ammattilaisen neuvoja arkisäästämiseen”, Viljemaa mainitsee.

Vakuutusalalla yhteistyö terveysalan toimijoiden kanssa on kasvanut viime vuosien aikana. ”Talousasioiden lisäksi terveyteen liittyvät asiat ovat osa elämänturvayhtiön somekanavia”, Viljemaa sanoo.

Vakuutusyhtiöillä on paljon asiantuntemusta, joilla he voivat auttaa asiakkaitaan erinäisissä tilanteissa. Mikäli asiantuntijat eivät ole mukana vakuutukseen liittyvissä keskusteluissa somessa, ne ihmiset, joilla tätä asiantuntijuutta ei ole, pääsevät ääneen. Viljemaa korostaakin, että on ehdottoman tärkeää, että yrityksen asiantuntijat ovat aktiivisia sosiaalisessa mediassa.

Jari Viljemaan neuvot tuleville someosaajille

  • Sosiaalinen media ei ole kahdeksasta neljään duunia. Jos haluat tehdä tulevaisuudessa töitä sosiaalisen median alalla, sinun on vain hyväksyttävä, että aktiivisuutta on näytettävä toimistoaikojen ulkopuolella omissa henkilökohtaisissa somekanavissa. Suosituksena toimii aktivoituminen ja keskusteluihin osallistuminen ammatillisissa somekanavissa (Twitter & LinkedIn). Oma kiinnostus ja aktiivisuus edesauttaa työntekoa, kun olet tietoinen tällä hetkellä vallitsevista trendeistä ja törmäät päivittäin hyviin case-esimerkkeihin.
  • Kehittäkää itseänne monella osa-alueella. Näen, että sosiaalisen median parissa työskentelevällä urakehitys kulkee monesti samankaltaisia raiteita. Ensin ollaan mukana tuottamassa sisältöjä, sen jälkeen valmennetaan muita tuottamaan sisältöjä ja sen jälkeen on tie avoinna kokemusta vaativiin työtehtäviin, kuten strategiatyöhön ja esimiestehtäviin. Tällä hetkellä itse keskitän energiani esimiestyön oppimiseen ja syvempään digimarkkinointiosaamiseen.