Sisältö

Sisältö

Pankkiasiakkaan asiointikanavat

Konttorissa asiointi

Pankinkonttoripalveluilla tarkoitetaan sitä, kun asiakas tulee hoitamaan pankkiasioitaan paikan päälle konttoriin. Konttoripalveluita ovat esimerkiksi neuvontapalvelut, rahapalvelut, lainaan liittyvät asiat tai sovittu tapaaminen. Nämä palvelut voi hoitaa nykyään myös puhelimitse tai sähköisissä verkkotapaamisissa. Kuitenkin tietyt sopimusten allekirjoitukset sekä pankin asiakkaaksi pääsy edellyttävät konttorissa asiointia. Konttoripalveluiden käyttö on vähentynyt teknologian mukanaan tuomien palveluiden ansioista.

Mobiilipankki

Mobiilipankki on nimensä mukaisesti mobiililaitteella toimiva pankin sovellus, jonka avulla pankin asiakas voi hoitaa esimerkiksi päivittäisiä raha-asioitaan. Se vaatii toimiakseen internet-yhteyden sekä puhelimen sovelluskaupasta ladattavan sovelluksen. Mobiilipankin käyttöä varten asiakas kirjautuu sovellukseen henkilökohtaisilla verkkopankkitunnuksillaan. Laskujen maksu tai muun vastaavan rahaliikenteen käyttö vaatii tunnistautumista esimerkiksi pankin verkkopankkitunnusten tunnuslukujen avulla, mobiilivarmenteella tai tunnuslukusovelluksen avulla turvallisuussyistä.

Puhelinpalvelu

Puhelinpalvelu on pankin tarjoama palvelu, jossa asiakas saa apua pankkiasioiden hoitamiseen. Pankin yleisen palvelunumeron takaa löytyy numeroiden verkosto eri aiheisiin liittyviin tilanteisiin. Asiakas voi halutessaan tunnistautua pankin käyttäjäksi käyttämällä pankkitunnuksiaan. Puhelinpalvelun avulla tunnistautunut asiakas voi hoitaa päivittäisiä pankkiasioita laajasti.

Verkkopankkipalvelut

Verkkopankki on pankin tarjoama, tietokoneen kautta käytettävä ja Internetissä toimiva sivusto, jonka kautta asiakas pystyy sisään kirjautuneena näkemään pankkitilinsä ja -palvelunsa sekä hoitamaan pankkiasioitaan. Verkkopankissa voi mm. hakea luottoa ja hallinnoida sijoituksia. Verkkopankkipalvelut toimivat myös viestintäkanavana pankin ja asiakkaan välillä.