Työelämän muutos finanssialalla: Kovasen keinoin et kovetu!

maanantai 15.6.2020

”Tätä työtehtävää ei todennäköisesti enää ole hetken kuluttua.” Lause ei viittaa taksikuskeihin, jotka korvataan pian itseohjautuvilla autoilla eikä malleihin, joiden täydelliset vartalot luodaan täysin Photoshopin voimalla, vaan työtehtävään Digital Service Managerina – tai ainakin täsmälleen siinä muodossa, kuin mitä se tällä hetkellä on. Näin uskoo vakuutusyhtiö Ifillä kyseisessä roolissa työskentelevä Markus Kovanen, sillä muutos on niin rajua. Tulevaisuudessa tehtävänkuva voi muokkautua vähitellen uudenlaiseksi teknologian kehittymisen myötä.

Kovasen mukaan kaikki uudistuu ja tärkeintä on, ettei jämähdä paikalleen. Itsensä jatkuva kouluttaminen korostuu, ja siksi myös vapaa-ajalla täytyy hänen mukaansa olla kiinnostunut ympäröivästä maailmasta. Kun on innokas oppimaan uutta, varmistaa sen, että on myös tulevaisuuden osaaja. Itse hän pyrkii pitämään kiinni ”kirja kuukaudessa ja podcast päivässä” -nyrkkisäännöstään, joka hänen mukaansa tuo paljon uusia näkökulmia omaan tekemiseen. Jos tuntuu, että on vaikea pysähtyä alas lukemaan, hän suosittelee tutustumaan äänikirjojen ja podcastien ihmeelliseen maailmaan.

Digital Service Manager työskentelee käytännössä digimyynnin kehityksen eturintamassa, missä muutosvauhti on ymmärrettävästi hurja. Kovasella on vastuullaan kuuden hengen tiimi, joka työskentelee pääasiassa digipalveluiden kehittämisen, kuten omien sivujen ja niiden käyttöliittymien parantamisen, parissa. Todella iso osa vakuutuksista ja niihin liittyvistä prosesseista tapahtuu nykyisin sähköisesti ja siksi esimerkiksi käyttöliittymien sujuvuus, saavutettavuus ja helppokäyttöisyys ovat seikkoja, joihin tulee kiinnittää huomiota. Kovasen työpäiviin kuuluu kokoustamisen lisäksi erityisesti tiimin kanssa työskentelyä ja esimiestyötä.

”Tekevälle sattuu hyvää ja joskus huonoa, mutta pääosin hyvää”

Kovanen kertoo, että asiantuntijaroolista esimieheksi siirtyminen oli omalla tavallaan haastavaa. Esimiehen täytyy ymmärtää, milloin pitää puuttua asioihin ja milloin voi jättää sen sikseen. Hän toteaa kuitenkin luottavansa tiimiinsä täysin, mikä helpottaa työtä huomattavasti. Ei tarvitse tuhlata aikaa jatkuvaan kyttäykseen, joka ei juuri motivoi kumpaakaan osapuolta. Luottaminen on oletus, joka nykypäivän työelämässä näkyy vahvasti. Jo rekrytointivaiheessa on Kovasesta tärkeää antaa itsestään rehellinen ja luotettava kuva. Myös kunnianhimo ja innokkuus ovat asioita, jotka paistavat läpi edukseen.

Erityisesti kyky tulla toimeen erilaisten ihmisten kanssa on tärkeää, sillä Kovasen mukaan yhteistyö on parasta polttoainetta kehitykselle. Hyvä tiimi koostuu erilaisia persoonallisuuksia ja koulutustaustoja omaavista henkilöistä, jotka toinen toistaan täydentäen pääsevät parhaimpaan mahdolliseen lopputulokseen. Kovanen uskookin, että tietyn taustan tai luonteen sijasta oleellista on tehdä parhaansa. ”Tekevälle sattuu hyvää ja joskus huonoa, mutta pääosin hyvää”, kuten hän sen osuvasti muotoilee.

Kielet, koodaus ja kiinnostus

Kovasen keinoin ja hänen asenteellaan on mahdollista myös kiivetä yhä korkeammalle yhtiön sisällä. Lisää vastuuta saa, kun hoitaa työnsä mallikkaasti ja on kiinnostunut tarttumaan uusiin haasteisiin. Myös oman mielenkiinnon seuraaminen on tärkeää. Esimerkiksi juuri tekniikka on aina ollut lähellä Kovasen sydäntä, mikä on osaltaan ohjannut häntä nykyisen roolinsa suuntaan.

Sähköistyvässä maailmassa tekniikan ymmärtäminen korostuu entisestään. Excel ja Powerpoint ovat hyvä alku, mutta eivät välttämättä riitä enää tulevaisuudessa. Kovasen mukaan kannattaa panostaa erityisesti koodaukseen, muihin IT-taitoihin sekä kieliin. Hänestä englanti on ”ihan ehdoton” ja ruotsin kielestä on aina hyötyä. Lohdutuksena voi sanoa, että hyvällä yleissivistyksellä pärjää jo pitkälle ja aika moneen asiaan ei voi oikeastaan käydä suoraa koulua. Kovanen kuitenkin korostaa, että opiskeluajasta kannattaa ottaa kaikki irti. Ei voi koskaan tietää, mikä tiedonmuru osoittautuu hyödylliseksi myöhemmin elämässä. Hän on itse opiskellut liiketalouden amk-tutkinnon painotuksenaan myynnin johtaminen.

Finanssialaa Kovanen ei voi muuta kuin suositella. Hänestä se tarjoaa kaiken, mitä ”mielenkiintoisissa firmoissa on ja ehkä jopa enemmänkin.” Mahdollisuuksien määrä on mittava ja haasteta riittää, jos niitä kaipaa. Vinkkinä Kovanen heittää, että kannattaa aloittaa asiakaspalvelusta, sillä se antaa laajan näkökulman vakuutusmaailmaan. Myöhemmin voi sitten perehtyä siihen, mikä on eniten alkanut kutkuttamaan. ”Tämä on minulle paras työpaikka ja niin on monelle muullekin” Kovanen toteaa hymyillen ja viittaa muun muassa pitkiin työuriin, jotka kertovat siitä, että talossa on hyvä olla.

Petra Uusikumpu